Kumppanitarina: Medixine & Ilmiö

Lähtötilanne

Medixine on suomalainen terveysteknologiayritys, jonka kehittämä etäseurannan ohjelmistoalusta tuo säästöjä terveydenhuoltoon ja parantaa hoidon laatua. Yrityksessä työskentelee noin 25 lämminhenkistä ammattilaista erilaisilla osaamistaustoilla.

Joulukuussa 2022 Medixine keräsi merkittävän rahoituksen, joka on antanut lisävauhtia heidän kasvustrategialleen. Voidakseen paremmin vastata markkinoilta tulevaan kysyntään oli yrityksellä tarve vahvistaa tiimiä uusilla osaajilla.

Kun rekrytointimäärät nousivat korkeiksi ja tarve saada oikeanlaista osaamista tiimiin kasvoi, Medixine päätti tukeutua ulkoiseen kumppaniin. Heidän rekrytointitarpeensa kohdistui erityisesti kahteen tekniseen rooliin sekä yhteen kaupalliseen rooliin. Tämän haasteen edessä Medixine valitsi Ilmiön kumppanikseen, luottaen asiantuntemukseemme ja kykyymme löytää oikeat osaajat näihin kriittisiin rooleihin.

Ratkaisumme — Räätälöity rekrytointistrategia ja Medixinen vahvuuksien tarinnallistaminen 

Medixinen tarina ja arvot kiehtoivat meitä jo ennen yhteistyömme alkua. Heidän ihmisläheinen lähestymistapansa terveysteknologiaan sekä sitoutuminen paremman terveydenhuollon rakentamiseen tekivät meihin vaikutuksen. Ymmärsimme, että Medixinen brändi ja yrityskulttuuri voisivat olla keskiössä myös houkuteltaessa oikeanlaisia ehdokkaita. Tämän oivalluksen myötä painotimme Medixinen ainutlaatuisuutta ja potilaslähtöisyyttä kaikessa rekrytointiviestinnässämme. 

Tunnistamalla Medixinen tarpeet ja tiedostamalla vetovoimatekijät työnantajana, kehitimme rekrytointisuunniteman, jossa lähestyimme kolmea rekrytoitavaa profiilia erillisenä kokonaisuutena. Hyödynsimme suora- ja ilmoitushakua sekä molempien yritysten sosiaalisen median kanavoita, jotta tavoittaisimme parhaiten rooliin sopivat kohderyhmät.

Arvioimme suorahaun olevan kustannustehokkain ja toimivin keino tavoittaa oikea kohderyhmä Medixinen tarpeisiin. Ensimmäisessä yhteistyöprojektissamme Medixinen kanssa halusimme paitsi hyödyntää tätä lähestymistapaa, myös ymmärtää Medixinen luontaisen vetovoiman markkinoilla. Sen sijaan, että olisimme automaattisesti käyttäneet tuhansia euroja maksettuun mainontaan, käytimme projektin aikana vain 500 euroa LinkedIn-mainontaan ja keskityimme seuraamaan orgaanisen näkyvyyden toimivuutta.

Strategiamme osoittautui onnistuneeksi. Jo varhaisessa vaiheessa huomasimme, että saavutimme hyviä tuloksia ilman maksettua mainontaa. Projektin päättyessä tulokset puhuivat puolestaan: saimme runsaasti laadukkaita hakemuksia kaikkiin avoimiin tehtäviin, ja suorahaun vastausprosenttimme oli erinomainen, keskiarvolla 49%.

Yhteistyön tulokset

Koko rekrytointiprosessin aikana yhteistyömme Medixinen kanssa oli tiivistä ja toimivaa. Medixinen tiimin aktiivinen osallistuminen ja sitoutuminen hakuprosessiin oli keskiössä onnistuneen lopputuloksen saavuttamisessa.

Käytimme Teamtailor-rekrytointialustaa, joka mahdollisti hakijatietojen tietoturvallisen ja selkeän hallinnan sekä rekrytointianalytiikan keräämisen ja visualisoinnin. Päivittäiseen viestintään käytimme Slackia ja pidimme säännöllisiä palavereita haun aikana.

Kaikki kolme rekrytointia saatiin päätökseen onnistuneesti. Projektin päätteeksi järjestimme Medixinen kanssa loppupalaverin, jossa kävimme läpi yhteistyömme tulokset ja saadun palautteen.

Mikä meni hyvin?

  • Kaikki rekrytoinnit saatiin maaliin
  • Viestintä rekrytointiprosessin aikana oli selkeää ja sitä oli riittävästi
  • Ehdokkaat edustivat erilaisia taustoja (ikä, sukupuoli, kieli ja kansalaisuus)
  • Ehdokkaiden palaute oli hyvää

Mikä olisi voinut mennä paremmin?

  • Yhden rekrytoinnin läpivientiaika venyi arvioitua pidemmäksi
  • Roolien määrittelyyn toivottiin vielä ohjaavampaa otetta
  • Haastatteluiden aikatauluttamisessa oli ajoittain teknisiä haasteita

Kumppanimme kommentit yhteistyöstä:

“Kevät 2023 oli meille kaikkien aikojen kiireisin henkilöstörintamalla, kun tarve rekrytoida uusia osaajia konkretisoitui niin nopeasti. Ilmiötä meille suositteli itse asiassa eräs työntekijämme, ja olen iloinen että tartuimme siihen. Yhteistyö Ilmiön kanssa sujui todella hyvin, ja heidän aktiivinen ja ketterä toimintatapansa oli meille mieleen. Kaikki kolme työntekijää ovat nyt aloittaneet meillä ja perehdytysprosessi on hyvässä vauhdissa”, kertoo Head of People and Communications Linda Pynnönen, Medixineltä. 

Tehdään yhdessä?

Ota yhteyttä ja sovi juttutuokio kanssamme!